Vorige week sprak ik een bekende van me, die me een interessante mail liet zien. Hij had 'm gekregen van een bedrijf bij hem in de buurt. Ze waren op zoek naar iemand die een relatief kleine website kon ontwerpen. Ze informeerde of hij beschikbaar was en gaven te kennen dat ze snel wilden komen praten om de details van het project door te spreken. Erg beleefd en professioneel allemaal, tot halverwege het mailtje...

 


“We waren met een jongen aan het chatten die het voor €50 ook kon realiseren...”
€50 ... las ik dit goed?
 
Ontwerpers snappen best dat er altijd wel een neefje of ‘jongen uit de wijk’ is die een simpele website kan bouwen voor €50. Maar wat mij zo enorm verbaast, is dat er professionele en legitieme bedrijven zijn, die denken dat dit een reeële prijs zou moeten zijn! Ik vind het echt jammer dat de toegevoegde waarde van een professionele vormgever zo onbegrepen en ondergewaardeerd wordt door deze bedrijven.
 
Een professioneel webdesign bepaalt onder andere het imago van een bedrijf. Waarom is er dan zo’n grote behoefte bij bedrijven om een spotgoedkope website laten bouwen, die zo’n slechte vertegenwoordiger is van het bedrijf? Ze sturen toch ook geen verkoper op pad in zijn onderbroek?
 
Nu kun je bij Fiverr zelfs al voor $5 een custom WordPress website krijgen. Hoe kan een respectabele webbouwer daar nu in godsnaam van rondkomen? Los van dat een belachelijk laag aanbod is, kun je hier gewoonweg geen fatsoenlijk bestaan van opbouwen. Plus de tendens ontstaat dat bedrijven op zoek gaan naar steeds meer webdesign voor minder geld.

 

Ontwerpproces

Hoe kan ik nu weerleggen dat een professioneel webdesign geen €50 (of lager) kan kosten? Laten we eens kijken naar het standaard traject dat ik meestal ter hand neem.

Stap 1: Concept en Advies

We beginnen met een gesprek over de omvang van het project, dit vormt een solide basis voordat we gaan starten. Het project wordt daarna gedefinieerd met behulp van een creatieve briefing en een concept, waarop we eventueel kunnen terugverwijzen tijdens het project. Voordat het concept wordt goedgekeurd, hebben we zo alle doelen en eisen van het volledige project in kaart gebracht.
 

Stap 2: Verkennen

Op het moment dat een duidelijk concept ligt voor het project, komen we in de onderzoeksfase. Hierin ga ik zo veel mogelijk achterhalen wat de mogelijkheden zijn om traffic naar de website te genereren en wat een geschikte strategie is om conversie te verhogen. Ik ga ook aan de gang met onderzoeken naar de behoefte en doelstellingen van de potentiële bezoekers van de website. Zodat zij niet worden “teleurgesteld”, zodra ze op de website terecht komen. Het doel is dat ze vaker terugkeren om uiteindelijk de conversie te verrichten. Dat kan betekenen dat ze iets kopen, zich aanmelden op een nieuwsbrief, een document downloaden etc. Los daar van probeer ik me alvast een beeld te vormen van de persoonlijkheid en de stijl van de website.
 
Afhankelijk van de omvang en complexiteit van het project, kunnen we dan verder gaan naar het creëren van een visuele boomstructuur van het project, wat essentieel kan zijn voor het organiseren van inhoud bij grotere projecten.
 

Stap 3: Wireframes

Ik maak wat schetsen van de lay-out, die na goedkeuring wordt omgezet in een wireframe. Deze dient te worden beoordeelt en goedgekeurd voordat het ontwerpproces begint. Een wireframe is versimpeld model van een webpagina zonder ontwerpelementen. Het geeft weer wat de positie van deze elementen is, en toont hoe de inhoud van de pagina verloopt waar de links naar toe gaan, hoe de navigatie is. Het wordt gebruikt om problemen te ondervangen of ontbrekende elementen op te sporen. Het is een soort blauwdruk van de website. Zo gebruikt een architect ook een blauwdruk, alvorens een huis te gaan bouwen.
 

Stap 4: Ontwerp

Zodra de wireframes zijn goedgekeurd kunnen we verder naar de ontwerpfase. Het wireframe vormt de leidraad en het ontwerp wordt er bovenop gelegd. Vervolgens worden het gepresenteerd aan de klant.
 

Stap 5: Bouwen

Ik laat vervolgens het ontwerp door een gekwalificeerd webbouwer nabouwen. Hij is op de hoogte van alle do’s en dont’s, van de meest recente ontwikkelingen. Ik spreek met hem de volledige website door, zodat hij me kan adviseren over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Indien nodig koppel ik dit terug aan de klant.
 

Stap 6: Testen & lanceren

De website wordt getest op werkende links, snelheid, eventueel dubbele inhoud etc. Daarna wordt de website op alle platforms en browsers getest. Er zijn namelijk een aantal verschillen te zien op verschillende browsers, die moeten worden rechtgetrokken op functionaliteit en uiterlijk. Als deze “issues” verholpen zijn, wordt het eindresultaat aan de klant gepresenteerd. En we zijn klaar voor lancering!
 

Stap 7: Monitoring en onderhoud

Nadat de site is gelanceerd ga ik grondig alle links controleren. Ik ook op toe dat de site de komende 7 dagen wordt gemonitord om eventuele problemen die zich kunnen voordoen te ondervangen. Als deze fase voorbij is ga ik een onderhoudsplan opstellen. Maar alleen de klant hier behoefte aan heeft.
 
Maar waarom is het zo belangrijk om deze processen consequent te volgen? Omdat het de klant in staat stelt om:

  • Duidelijk te krijgen wat de doelen van de website zijn.
  • In te schatten wat de bezoekers van de site kunnen verwachten.
  • Inzicht krijgen in de doelen en het gedrag van bezoekers.
  • Een beeld te krijgen van de look en feel, voordat het uitgewerkt wordt.

 

Zonder dit proces, ontwerp ik ‘blind’, maak ik maar iets moois zonder besef van een doelgroep, doelstellingen of verwachtingen. Hoe kan de klant kan ik zo de klant beloven dat de website de verwachtingen waar gaat maken? En hoe wordt de website zonder een een op maat content- of social media strategie online gevonden?
 
Ik denk persoonlijk dat je voor €50 niet ver komt, met het bovenstaande in het achterhoofd. Maar vooruit... voor dat geld heb je wel een website. En die neef of jongen uit de buurt houdt er een klein zakcentje aan over.