Pablo Picasso zat ooit in een cafe in Parijs, toen een bewonderaar hem benaderde. Hij vroeg aan Picasso of hij een snelle schets voor hem op een servetje kon tekenen. Picasso stemde in, maakte een snelle schets en gaf het servetje terug, maar wel in ruil voor een flink bedrag. 

 

De bewonderaar was geschokt: “Hoe kun je hier zo veel geld voor vragen? Het kostte je hooguit maar een minuut om dit te schetsen! Picasso antwoordde: Nee, beste man... het heeft me 40 jaar gekost...” Hij betaalde niet voor de tekening alleen, maar hij betaalde ook voor talloze uren, dagen, weken en jaren van onderzoek. Voor kennis, ervaring en het talent dat nodig was om die tekening te maken.
De meeste mensen die actief zijn in de designbusiness, hebben ook talloze uren besteed aan het verfijnen van kennis en vaardigheden. En, waar mogelijk, blijven ze voortdurend bezig met leren, zelfstudie en zichzelf te verbeteren in alle aspecten van zowel ontwerpen, technische ontwikkelingen en van de veeleisende bewegingen van het bedrijfsleven. Waarom? Eén van de belangrijkste redenen is, omdat ze hiermee een betere kwaliteit van dienstverlening kunnen bieden aan onze klanten.

Bedrijfskosten

Freelancen is zeker niet zonder onkosten. Onze tarief worden mede bepaald door:

  • Kosten internet abonnement
  • Telefoonkosten
  • Kosten stockfotografie
  • Domeinnaam hosting
  • E-mail marketing
  • Hardware (iMac / Macbook / printer)
  • Externe harde schijf
  • Software (met inbegrip van online applicaties)
  • Kantoorbenodigdheden
  • Kosten aanschaf lettertypen
  • Vervoerskosten
  • Marketing
  • Verzekeringen
  • Boekhouding

De meeste freelancers zijn serieus met hun bedrijf bezig, en runnen met veel passie en overtuiging als professional hun kleinbedrijf. Daarbij zijn er talrijke kosten die moeten worden bewaakt bij een project. Een reden dat sommige beginners hun diensten zo goedkoop kunnen aanbieden is, omdat ze het naast hun studie doen. Maar zij dragen dan ook zelden verantwoordelijkheid als iets fout dreigt te gaan of opgelost moet worden. Aan de klant de keuze...