Pas wanneer een website aan bepaalde voorwaarden voldoet, zal het een hoger aantal bezoekers aantrekken. Helaas zetten ondernemers hun website niet voldoende in als middel om de juiste klanten te trekken. De meeste ondernemers zien hun website namelijk nog steeds als een soort online folder of een uithangbord. 

Er wordt standaard te veel nadruk gelegd op de eigenschappen van hun diensten en niet op de problemen waar klanten mee stoeien. Op de website worden nauwelijks de positieve resultaten van hun diensten genoemd. Vanuit het perspectief van online marketing zijn ze daarom alles behalve optimaal. Klanten kunnen sneller worden overtuigd als je deze 5 verbeteringen in voert:

1. Witruimte rondom teksten

Er moet voldoende witruimte rondom de teksten zitten. De website komt hierdoor minder vol en rommelig over. Je moet de bezoeker helpen door niet te veel te communiceren op je site, want anders raken ze eerder de weg kwijt.

2. Hou het kort

Alinea’s mogen niet te veel regels onder elkaar bevatten. Te lange lappen tekst worden nauwelijks gelezen. Je bezoeker ervaart dit als irritant en verlaat de website. Per alinea moet je daarom niet meer dan 5 regels onder elkaar gebruiken. Een korte alinea wordt veel eerder gelezen.

3. Prikkelende headlines

Vaak is de headline van het artikel van de tekst is niet krachtig genoeg. Zorg ervoor dat je je bezoekers prikkelt met een pakkende headline. Deze moet genoeg nieuwsgierig opwekken om verder te lezen. Ik heb dit artikel ‘De 5 meest struikelblokken bij webteksten’ genoemd. Je kunt in je headline bijvoorbeeld de meest interessante resultaten van je dienstverlening opnemen. Je kunt hier in variëren door in andere koppen wat problemen of worstelingen van je klant te benoemen. En pas als alles correct is, deel je het via social media.

4. Zorg voor overzicht

Je ziet vaak dat er te weinig bullitpoints in teksten worden gebruikt. Daardoor wordt het geheel minder overzichtelijk. Internet is een supersnel medium, mensen hebben weinig tijd lezen en vaak alleen de koppen en bullits. Grote stukken tekst worden meestal overgeslagen.

5. Voordelen noemen

Je wilt de bezoeker overtuigen met de sterkste voordelen van je diensten. Richt je daarom vooral op de resultaten hiervan. Bijvoorbeeld: ‘na deze cursus komt je verkoop in de hoogste versnelling.’ Sluit af met een call-to-action, dit is een taak die bezoeker kan uitvoeren. Dit kan een button of link zijn met een aanmelding voor een nieuwsbrief of bestelling.


Tot zover de 5 struikelblokken die jij voortaan kunt vermijden. Volg je ze op? Dan ben je weer een stap dichter bij jouw verkoopsucces.